Dagsvarelsen

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Sommarens konst

Av Amanda - 13 augusti 2014 22:53

I sommar har jag besökt fem olika konstmuseer vid sju olika tillfällen. Dessa har varit, utan ordning, Musée d'Orsay, Musée de l'Orangerie, La Louvre, Moderna Museet samt Göteborgs konstmuseum.

    Ifrån dessa inspirerande hallar har jag samlat ihop verk som jag tyckt extra mycket om. Här nedan följer den samlingen, som hitintills varit nedskriven i min mobil och spridda anteckningsböcker.

    Det som är viktigt att komma ihåg är att all denna konst gör sig, naturligtvis, mycket bättre sedd i verkligheten än på foto. Då får man också en uppfattning om hur mycket tid som faktiskt lagts ner på dessa mästerverk, bl.a av storleken på dem. Men de flesta målningar är uppenbart rasistiska och/eller sexistiska, men konstnärerna var tyvärr endast barn av sin tid.

 

Alphonse Osbert - Soir Antique

 

    

 

 


Alphonse Osbert - The Vision

 

 

 


Paul Albert Steck - Ophélie

 

 

 

 


Victor Prouvé - Séjour de paix et de joie

 

 

 

 


Ernest Barrias - Les chasseurs d'alligators/Les Nubiens

 

 

 

 


Georges Rochegrosse - Le Chevalier aux Fleurs

 

 

 

 


Jean White Alexander - La dame en gris

 

 

 

 


Alexander Harrison - En Arcadie

 

 

 


George Hitchcock - Vanquished

 

 

 

 


Émile Bernard - Breton Women at prayer

 

 

 

 


Paul Sérusier - The Talisman

 

 

 

 

 


Félix Vallotton - Madame Félix Vallotton

 

 

 


William Adolphe Bouguereau - Le naissance de Venus

 

 

 

 


Théodore Géricault - Le chat mort

 

 

 


Théodore Géricault - Tête de lionne

 

 

 

 


Chaïm Soutine - Le poulet plumé

 

 

 

 


Marie Laurencin - Femmes au chien

 

 

 

 


Mary Cassatt - Two mothers and their children in a boat

 

 

 

 


Paul Gauguin - Old man with a stick

 

 

 

 


Alfred Sisley - The church at Moret (evening)

 

 

 

 


Vincent van Gogh - Pink roses

 

 

 

 


Jean-Francois Raffaëlli - Boulevard in Paris

 

 

 

 


Émile Bernard - Madame Schuffenecker

 

 

 

 

 

Émile Bernard - The cliffs at le Pouldu

 

 

 


Christen Köbke - Marina Piccola på Capri

 


 

 
 
Ulrika

Ulrika

14 augusti 2014 22:29

Konst är vackert. Jag umgås med en av mina väninnor som lever på sin konst. Själv har jag haft en konstutställning som textilkonstnär

Jag stickar nämligen schalar. Varsågod och besök min hemsida :)

http://ua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 6 mars 2015 23:02

Läsa hela Game of Thrones-serien Lära mig isländska tillräckligt väl för att kunna hålla vardagliga konversationer flytande och läsa isländsk litteratur Lära mig vad som skiljer isländska hästar åt från "storhästar", där specifika frågeställninga...

Av Amanda - 1 mars 2015 01:03


 

Av Amanda - 28 februari 2015 19:46

Vad jag tycker om förhållanden?Jag tycker att det är en alldeles perfekt term för att beskriva det som två personer har där de tycker så mycket om varandra att de behöver en term för det de delar. I övrigt, varför använda sig av termer hela tiden? ...

Av Amanda - 22 februari 2015 14:00

Folk som inte förstår din tystnad, kommer aldrig heller förstå dina ord. ...

Ink

Av Amanda - 20 februari 2015 21:01


 

Presentation

"Man ska alltid vara huvudpersonen i sitt eget liv" sade en vän till mig en gång. Det är bl.a. av den anledningen som jag använder denna blogg för att samla tankar, konstverk, kläder, dikter m.m.

Senaste inläggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards